2015. augusztus 13., csütörtök

Rainbow Rowell: Eleanor és Park

Park Sheridan tökéletesen kigondolta. Ha senki sem látja, senki sem fogja zavarni. Ha láthatatlanná tud válni, mindenki békén hagyja majd. Eleanor Douglas akkor sem lenne képes eltűnni, ha megpróbálná. Minden túl sok rajta őrült vörös haja, fantasztikus ruhái, a szokatlan bolondságok, amik elhagyják a száját. Mikor Eleanor feltűnik Park iskolabuszán, a fiú nem tudja eldönteni, hogy bátor-e, vagy öngyilkos típus De nem tudja kiverni a fejéből. Két rossz csillagzat alatt született fiatal története, akik elég okosak ahhoz, hogy tudják, az első szerelem szinte sohasem tart soká, de elég bátrak és elszántak ahhoz, hogy mégis megpróbálják.





Könyv adatai: 
Kiadó: Scolar
Kiadás éve: 2014
Oldalszám: 334 oldal 

Eredeti cím: Eleanor & Park
Fordította: Simonyi Ágnes







Már a megjelenése óta fájt a fogam erre a könyvre, a sok-sok jó vélemény és kritika, meg a körülötte csapott hype nagyon felcsigázott iránta. Nagy nehezen sikerült is belekezdenem, és valóban, már megértem, miért szereti mindenki….ami viszont nem jelenti azt, hogy én is így érzek vele kapcsolatban.
A könyv cselekménye 1986-ban kezdődik el, abban az időben, amikor én még csak meg sem születtem. Az akkori világ, a zenék, az együttesek, amiket a szereplők még lemezről és walkmanről hallgattak, vagy az, hogy a srácok ahelyett, hogy a Facebook-on lógva üzengettek volna egymásnak, a vezetékes telefonon beszélgettek, mind-mind olyan dolog volt, ami megadta a könyv különleges atmoszféráját. Hatalmas piros pont az írónőnek azért, hogy ebbe az időszakba helyezett egy ifjúsági regényt. Szerintem szüksége van a fiataloknak arra, hogy tudják, milyen volt azelőtt. 
Park ázsiai származású az édesanyja lévén, így az alacsony termet, a fekete haj és a mandulavágású szeme jóval megkülönbözteti őt a társaitól. Azonban Park nem akar mást, csak beleolvadni a tömegbe, ami már úgy, ahogy sikerül is neki, amikor felbukkan Eleanor. A lány minden, csak nem átlagos. Duci, loboncos vörös haja van, és még furcsán is öltözködik. Eleanor legalább annyira tökéletlen, mint Park, és mégis, pont ezért tökéletesek mindketten.



Két olyan mesterien megteremtett és elmélyített karakterről van szó, hogy megemelem a kalapom az írónő előtt. Nagyon szerettem a történetben, hogy két ennyire különböző, és ennyire tökéletlen személy talál egymásra. Külön-külön is nagyon erős, érdekes személyiség mindkettő, na de mikor együtt vannak!
Itt nem az történt, hogy a világ leghelyesebb fiúja, meg a csendes, visszafogott, ám mindenkit szépségében felülmúló lány egymásba szeret. Itt két, cseppet sem "gyönyörű" vagy "szexi", ám annál különlegesebb fiatal életét, és egymással való kapcsolatának alakulását követhettük nyomon, ami rettenetesen megfogott. Megfogott, mert hétköznapi, mert elhiteti az olvasóval, hogy ez akár a szomszédban is történhet. 
Megmutatja, hogy nem kell ahhoz tökéletesnek lenned, hogy valaki felfigyeljen rád, vagy hogy milyen sokat jelenthet pusztán az, ha a szerelmed keze a tiedbe fonódik. Hogy fontosabb a szépségnél és a külsőségeknél az, hogy milyen a személyiséged és a kisugárzásod. Manapság kiveszőben vannak ezek az értékek a világból, és mindig annyira szívmelengető arról olvasni, hogy nem csak nekem fontosak ezek a dolgok. 
A regény váltott szemszögből íródott, amivel az írónő bemutathatta, milyen sokban különbözik a két fiatal életkörülménye. Eleanor szemszögéből íródott részek sokszor kikészítettek, a nevelőapját Richie-t pedig legszívesebben bezártam volna a saját pincéjébe, Eleanor édesanyját szintén. Legyenek azok ketten boldogok, és hagyják szegény lányt…
Az írónő nem félt a komolyabb témákhoz nyúlni, mint a családon belüli erőszak, az alkoholizmus, vagy akár a rasszizmus. A regény nyelvezete is hétköznapi, néhol kicsit vulgáris, de csak a fiatalokhoz elengedhetetlen káromkodás miatt, amitől csak még inkább a realitás talaján maradunk. 
De. Bizony, már megint az a csúnya de.:-) A regény borzasztóan karakterközpontú. Azt mutatja meg, hogyan szövődik két, egymás számára eleinte unszimpatikus fiatal között barátság, majd szerelem. Emiatt rettentő lassú lefolyású a cselekmény. Történnek ugyan események, de ez esetben negatívum volt a hétköznapiság, mert az írónő nem igyekezett a cselekményszálat túlságosan pörgetni. Ritkán vitt bele egy kis ízt, egy kis izgalmat vagy akciót, pedig úgy vélem kivitelezhető lett volna. A karakterek kapcsolata sem viharos, vagy szenvedélyes, itt tényleg a bizalom, a szerelem vagy a barátság kialakulása volt a lényeg.
A kezdetekben nagyon nehéz volt megszoknom ezt a lassú lefolyást. Viszont hogy haladtam a könyvvel, és egyre jobban szívembe zártam a karaktereket, azon kaptam magam, hogy már el is érkeztünk a végéhez….
Majdnem megríkatott, de csak majdnem. A könyv vége legalább olyan egyedire és különlegesre sikerült, mint a többi része, és ezért mégiscsak azt mondom, nem bántam meg, hogy „végigszenvedtem” magam rajta, ha csak egyszer olvasós könyv is lett belőle. Az igazság az, hogy értem én, miért fogta meg olvasók százait, ezreit ez a regény. Ezt igyekeztem ebben a véleményben is kiemelni. Ez a különcség egyszerűen engem mégsem fogott meg annyira, mint a kritikák és vélemények alapján elvártam volna. Túl magasra tettem a lécet? Lehet. 
Mi tehát a konklúzió? Ez nem egy átlagos ifjúsági regény. Értékeket, érzelmeket, realitást közvetít, mindezt lassan, fokozatosan adagolja az olvasónak. Ezt vagy nagyon lehet szeretni, vagy mint ahogy én is jártam, bele kell rázódni, ízlelgetni, és csak lassabban haladni vele. De mindenképpen megéri. 

Összefoglaló értékelés:
Borító 5/4 – Tetszik, letisztult, illik a történethez
Karakterek 5/5 – Mesterien kidolgozottak, nagyon a szívembe zártam mind Eleanort, mind Parkot
Cselekmény 5/3 – Karakterközpontú regényről van szó, a végére pörög fel egy kicsit
Stílus 5/4 – Az írónő nem siet el semmit, lassan tár elénk mindent
Összességében 5/4 – Műfajában mindenképp kiemelkedik a társai közül, hogy jó vagy rossz értelemben, azt mindenki döntse el maga.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése